Echtpaar uit Grou ontvangt Yad Vashem onderscheiding

In Den Haag is donderdag 13 oktober postuum de Yad Vashem-onderscheiding uitgereikt aan het Grouster echtpaar Lijkele Kerkhof en Neeltje Kerhof-Beeksma.

De verlovingsfoto van Lijkele en Neeltje Kerkhof uit Grou. (Foto uit privé collectie familie)

Hun dochter Minnie Rottiné-Kerkhof nam het eerbetoon voor niet-Joden die Joden geholpen hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog in ontvangst. Haar man Jan Pieter Rottiné zette de aanvraag in werking.

Vanaf maart 1943 tot de bevrijding boden de Kerkhofs onderdak aan de joodse journalist Sem Davids. Davids publiceerde zijn onderduikverhaal in De Gids. Hij overleed in 1970. (bron: Leeuwarder Courant, Maria del Grosso).

Sem Davids was een Amsterdamse journalist die van 1922 tot 1940 bij dagblad de Telegraaf werkte. Waar hij naar eigen zeggen ‘in mei 1940 werd uitgedonderd’. Na de Tweede Wereldoorlog werkte hij bij de Groene Amsterdammer. Sem Davids verbleef van 12 maart 1943 tot 15 april 1945, 25 maanden, als onderduiker bij de familie Kerkhof aan de Raadhuisstraat in Grou.

Een groot aantal Nederlanders heeft de Yad Vashem onderscheiding gekregen als ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’, omdat zij tijdens de Tweede Wereldoorlog één of meer Joden voor deportatie door de nazi’s hebben behoud,  bijvoorbeeld door hen thuis te laten onderduiken.

Portret van Sem Davids

In 1965 publiceerde Sem Davids het verhaal over zijn onderduikerstijd. Als journalist en stenograaf vervulde hij een grote rol bij de vergaring en verspreiding van illegale nieuwsberichten voor Grou en omgeving. In 2020 publiceerde de redactie van Grousters.nl in samenwerking met museum Hert fan Fryslân het bijzondere verhaal in een serie podcasts, die zijn te beluisteren op de website Grou in oorlogstijd (museumhertfanfryslan.nl)